Sprężyna zacisku hamulcowego – do czego służy?

Sprężyna zacisku hamulcowego – do czego służy?

Zacisk hamulcowy jest niezwykle ważny, ponieważ odpowiada za kwestie związane z bezpieczeństwem. Jego zadaniem jest docisk klocków hamulcowych do tarczy. Cały układ hamulcowy będzie w pełni sprawny i bezpieczny, tylko wtedy, gdy wszystkie pojedyncze komponenty będą działać poprawnie, jeśli nie, skuteczność hamowania będzie zaniżona, co zagraża bezpieczeństwu kierowcy oraz pasażerów.

Do czego służy sprężyna zacisku hamulcowego?

Sprężyna zacisku hamulcowego ma za zadanie utrzymanie elementu w odpowiedniej nieruchomej pozycji w odniesieniu do wspornika. Jeżeli elementy będą ruchome, to jakość hamowanie będzie obniżona. Sprężyna pozwala również zachować prawidłową pozycję klocka hamulcowego. Trzeba także pamiętać, że sprężyna się zużywa i w skrajnych przypadkach może dojść do jej pęknięcia, dlatego bardzo ważne są systematyczne kontrole sprężyny nacisku hamulcowego.

Jak zamontować sprężynę nacisku hamulcowego?

Pierwszym co należy zrobić to sprawdzić jej stan, czy nie ma żadnych uszkodzeń, czy cała sprężyna jest sprawna i czy w efekcie spełni swoje zadanie. W razie potrzeby kupić i zamontować nową. Do każdej wymiany trzeba posiadać odpowiedni sprzęt i robić wszystko z uwagą. Zaleca się, aby cały proces wykonać w serwisie samochodowym lub u mechanika. Nie jest wskazane robić to samodzielnie, ponieważ złe zamontowanie sprężyny hamulcowej może mieć poważne konsekwencje, a bez odpowiedniego sprzętu i wiedzy ciężko zamontować ją samodzielnie. Ponadto trzeba stale kontrolować jej stan i w razie potrzeby wymienić. Producenci zalecają wymianę sprężyny w autach starszych niż 48 miesięcy oraz po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, ale każde auto jest inne i może okazać się, że wymiana potrzebna jest w nowszym samochodzie lub po przejechaniu zaledwie kilkunastu tysięcy kilometrów. W kwestiach bezpieczeństwa najlepiej wszystko kontrolować na bieżąco i nie opierać się na statystykach.

Naprawa zacisków hamulcowych

Nie zawsze trzeba je wymieniać, czasami wystarczy ich naprawa. To również należy powierzyć warsztatowi, a nie robić samodzielnie. Naprawa zaczyna się od wyczyszczenia hamulców ze wszelkich brudów, rdzy i zanieczyszczeń. Wystarczą do tego specjalne środku myjące i odrdzewiające. Następnie trzeba wymienić wszystkie zużyte komponenty. Poddaje się je procesowi galwanizacji, dzięki czemu stają się bardziej odporne na warunki atmosferyczne. W końcowym procesie można pomalować zaciski hamulcowe farbą odporną na wysokie temperatury.   

Jak działa sprężyna zacisku hamulcowego?

Sprężyna zacisku hamulcowego, do czego służy, już wiadomo, ale jak działa? Przymocowane są do zwrotnicy koła i to właśnie w nich wytwarza się energia, która powoduje wysunięcie tłoczka i dopchniecie klocków hamulcowych do tarczy hamulcowej. Najpierw zacisk dociska jeden z klocków, a następnie porusza się w przeciwną stronę i dociska drugi. Dzięki temu wytwarza się siła tarcia, przez którą auto się zatrzymuje. Awaria zacisków hamulcowych lub innego powiązanego elementu spowoduje, że cały proces hamowania będzie trwał dłużej, co jest niebezpieczne.   

Awarie sprężyny do zacisku hamulcowego

Jak każdy sprzęt sprężyna się zużywa i może ulegać awarii. Zaciski pracują w trudnych warunkach i są narażone na duże przeciążenia, wysokie temperatury, oraz zanieczyszczenia. Objawy zużycia, czy awarii są różne, ale warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy:

– większe lub mniejsze drganie pedału hamulca podczas hamowania i to nawet mało intensywnego;

– hałas w trakcie hamowania;

– trudności z ustabilizowaniem kierunku jazdy, szczególnie jeśli zaczęły się nagle;

– drganie kierownicy podczas hamowania.

Nie zawsze oznacza, to awarię sprężyny, ale warto jej się przyjrzeć, a możne nawet profilaktycznie wymienić. Taka wymiana nie jest droga w przeciwieństwie do większych awarii.

Ważne, aby wiedzieć, do czego służy sprężyna zacisku hamulcowego, jak działa, kiedy mogła ulec awarii oraz kiedy warto ją naprawić lub wymienić. Chodzi tu zarówno o kwestie bezpieczeństwa, jak i koszty. Taniej i łatwiej wymienić sprężynę do zacisku hamulcowego niż potem naprawiać większe awarie np. całego układu hamulcowego.